tirsdag den 4. februar 2014

Jean Jaques Rosseus (Maja og Minna)

Hvem er Jean Jaques Rosseus?
En schweizisk-fransk filosof, forfatter og komponist, der som moralist, samfundstænker og pædagog har haft afgørende indflydelse på moderne vestlig civilisation. Hans elskerinde Therese fødte 5 børn der alle endte med at blive fjernet fra dem. Hele livet var han meget musikalsk og han brugte mange år på at udvikle sit musiktalent, men han slog aldrig rigtig igennem som musiker. Han skrev bl.a. essays om musik og en mislykket opera. Det var først i sit forfatterskab han slog igennem. Først med sin bog: diskussion om videnskaberne og kunstarterne. Han mener ikke at de intellektuelle fremskridt vil fremme moralen. Det er dog ikke hans mest populære værk. Han skrev de 2 værker: Samfundspagten og Emile eller om opdragelsen, som er meget populære og vigtige i dag. Samfundspagten som også kan kaldes den sociale kontrakt udtrykker hans syn på mennesket, civilisationen og samfundet. Han skriver: "mennesket er født frit, og det er overalt i lænker." Med dette mener han at de politiske systemer vi havde indrettet ikke tillod os at være frie mennesker. Han har ikke tillid til at fornuften kan skabe en bedre verden. Fornuften har udviklet os og vi har fået bevidsthed om andre mennesker. Heraf kommer moralen men det gør os også magtsyge, misundelige og hovmodige, fordi vi nu kan sammenligne os med andre mennesker. Han mener derfor at fornuften både kan være god og dårlig. Han skriver at den naturlige frihed og lighed mellem mennesker er gået tabt med fornuften men han mener også at den kan genskabes igen. I hans værk Emile (Om opdragelsen) viderefører han frihedstanken. Bogen er pædagogisk og udtrykker Rousseaus syn på børneopdragelse. Han går ind for at børn skal have en fri opdragelse så vi kan skabe frie mennesker der kan tage var på sig selv. Derfor skal der tages hensyn til deres individuelle natur og evner.

Hvordan kan vi se indflydelsen fra hans tanker i vores samfund? Barn og kultur.
Rosseau går meget ind for frihed og lighed. Grundlaget for samfundet er ifølge Rousseau, at frihed og lydighed stemmer overens. 'Borger' betyder nemlig, at man både er 'undersåt' og 'regent'. Man bliver bestemt over, men man er også med til at bestemme. Dette kalder filosoffen med egne ord for "det politiske legemes essens." Disse tanker kan vi tydeligt se i dagens Danmark. Vi er alle sammen med til at bestemme, hvordan Danmark skal være. Vi har hver især sat vores et præg i samfundet, men der er stadig personer, som har mere indflydelse end andre.
Centralt blandt hans opdragelsestanker står "naturligheden". Rousseau tillægger barndommen er en selvstændig værdi, det vil sige, at børnene 'godt kan selv'. De skal ikke overbeskyttes, men lære af egne fejl. Barndommen er ikke et forstadie til voksenlivet, men en periode i sig selv, som er meget vigtig.

"Iagttag naturen og følg den vej, som den foreskriver. Den opøver bestandig børnene, den hærder deres temperament ved prøvelser af enhver art; den lærer dem tidligt, hvad pine og smerte vil sige […] Hærd deres legeme over for årstidernes, de forskellige vejrligs, elementernes barskhed, over for sult og tørst."

Det i tydeligt i vores samfund at se forskellen på et barn med små faste rammer, men som alligevel selv lærer af sine fejl og børn med hårde rammer, som ingenting må. Det er de børn med små faste rammer, som lærer mest om sig selv, og hvad de selv er i stand til. Det er denne naturlighed, som Rousseau mener er vigtig i barndommen, at børnene bliver selvstændige.

Denne politiske legeme (Man bliver bestemt over, men man er også med til at bestemme) kan blive moralsk undergravet. Det kan for eksempel ved at borgerne ophører med at være borgere og i stedet for sætter sine privatinteresser over det fælles. Så handler det nemlig ikke længere om alment fællesskab, også kaldet ifølge Rousseau for 'almenviljen', men i stedet for handler det om en samling af individuelle viljer, som Rousseau kalder 'alles vilje'. Almenviljen vil det bedste for helheden. Her træder borgerne sammen men henblik på hvad der er godt for det politiske legeme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar