Newtons syn på forholdet mellem videnskab og religion
Newton havde et
helt andet syn på videnskab og religion i forhold til deister som Voltaire og
Paine, som fandt i videnskabens beskrivelse af naturens lovmæssigheder
ammunition til at angribe teologien og de religiøse institutioner.
Newton havde med
sin mekanik vist, at man igennem videnskaben kunne beskrive de kræfter, der
holdte universet sammen/stabilt.
Hans så hans
videnskab som et bevis på, at universet var guddommeligt designet og stadig
havde behov for Gus hjælp, for at det skulle være én enhed. Newton var nemlig
tilhænger af et voluntaristisk teologisk standpunkt- her mente han at Gus
handlemuligheder var ubegrænset, og ikke behøvede at overholde logikkens eller
naturens love.
Naturlovene
beskrev blot den måde Gud havde valgt, at verden skulle virke på.
Med hans religiøse
overbevisning havde han indgået selve motivationen for hans arbejde med den
mekaniske beskrivelse af universet. Han ser blandt andet i hele solsystemets
opbygning designerens hånd (Gud). Da det
er designeren som har valgt, at vi skal havde én sol som lys kilde og varme.
For Newton implicerede den mekaniske beskrivelse af solsystemet Guds kontante
virke i verden, som er et langt mere teistisk standpunkt. Årsagen hertil var at
solsystemets stabilitet var uafklaret på en række punkter. Han menter ikke, at
det for mekanikken afgørende begreb kraft udelukkende var en iboende egenskab
ved stoffet. OG derfor krævede en udefrakommende tilførsel af kraft for at
sikre universets stabilitet. Derudover mente han, at planterne mistede fart,
når de passerede gennem universet, og derfor krævede planterne også løbende
tilførsel af kraft og 'finjustering'.
Det havde ikke
været Guds ønske, at verden skulle være selvopretholdende.
Newton mente ikke,
at hans videnskab undergravede religionen, men han havde ligefrem haft 'øje for
sådanne principper, der kunne virke for velovervejede folks tro på Gud'
Ingen kommentarer:
Send en kommentar