tirsdag den 4. februar 2014

Kants kritik af designargumentet

·         - Vi kan ikke med fornuften bevist Guds eksistens eller egenskaber ud fra vores erfaringsverden. Forsøger vi det, spørger vi efter et formål, men formålskategorien kan ikke med gyldighed anvendes i videnskabens omgang med naturen.
·         Ifølge Kant kan man ikke bevise Guds eksistens vha. fornuft(beviser), men det betyder ikke at Gud ikke eksisterer.

·         - I Biblen bliver historien om Job fortalt. Gud åbenbarer sig for Job – ikke for at forklarer sig, men for at understrege, at mennesket med alle dets begrænsninger ikke kan gøre sig forhåbninger om at forstå den almægtige Gud og hans intentioner. Denne historie bruger Kant som argument for, at Gud kan eksisterer – trods den manglende evne til at bevise det.

·       -   Den teoretiske fornuft går ud over sine egne grænser, når den opstiller Guds beviser
·         Teorien kan ikke bevise Gud

·     -   1. Alle mennesker er bevidste om en objektiv moralsk lov.

2. Moralske love forudsætter en moralsk lovgiver.3. Derfor må der være en overordnet moralsk lovgiver, og denne lovgiver er Gud.
·          - Kant, som ellers afviste alle argumenterne for Guds eksistens på en stribe, accepterede altså den moralske tilgang. Ikke som et bevis for Guds eksistens, men som en måde at vise, at Gud er et nødvendigt postulat for moralsk levned. Ifølge Kant må vi handle som om Gud eksisterer, for at moral skal have nogen som helst fornuft.

·       -   Kant hævder, at 'eksistens' ikke en egenskab og derfor ikke er noget, man kan mangle. Fra en påstand om, at Gud har den egenskab at være det højeste væsen, kan man ikke slutte til, at dette væsen også eksisterer.
·       -  Ifølge Kant må vi handle som om Gud eksisterer, for at moral skal have nogen som helst fornuft. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar